- 09197955515
پژوهشگر مطالعات علم و فناوری و عضو انجمن فلسفه علم آلمان گفت: بازار سنگ درمانی اما به فضای مجازی قانع نمانده و طی سال های گذشته به صورت رسمی و علنی فروشگاه هایی با نام سنگ های شفابخش در تهران و دیگر شهرها تاسیس شده اند. مشکل اینجاست که این سنگ ها ظاهرا قرار نیست صرفا سنگ های زینتی باشند.
به گزارش رسانه خبری صدای جویا از تهران، عرفان کسرایی، پژوهشگر مطالعات علم و فناوری و عضو انجمن فلسفه علم آلمان با انتشار یادداشتی با عنوان«کژ فهمی سنگ های شفابخش و چاکراهای فریب» به شرح زیر آورده است:
انرژی درمانی و نظایر آن تنها بخشی از بازار پرسود درمان های جعلی هستند. بازاری که در آن هم عرضه بسیار است و هم تقاضا. عده ای با تبلیغ این روش های درمانی جعلی در سایت های اینترنتی و شبکه های ماهواره ای با فروش CD یا برگزاری کلاس های آموزشی سود سرشاری از مشتریان ساده دل عاید خود می کنند. در سال های اخیر سنگ درمانی هم به این ویترین اضافه شد تا گل فضای مجازی به سبزه فروشگاه های سنگ شفابخش و نسخه های درمانی آنها نیز آراسته شود.
بازار سنگ درمانی اما به فضای مجازی قانع نمانده و طی سال های گذشته به صورت رسمی و علنی فروشگاه هایی با نام سنگ های شفابخش در تهران و دیگر شهرها تاسیس شده اند. مشکل اینجاست که این سنگ ها ظاهرا قرار نیست صرفا سنگ های زینتی باشند.
دردسر دقیقا از آنجایی پا می گیرد که ادعا می شود این سنگ ها خواص درمانی به خصوصی دارند و مثلا می توان از آن برای درمان روماتیسم و کمردرد و ورم مفاصل استفاده کرد. طراحان برنامه فریب عمومی اصرار دارند که بگویند سنگ ها خواص ماورایی دارند که در علم نیز اثبات شده است.
آنها فیروزه، عقیق، مروارید، آماتیست، یشم، مرجان، لاجورد، یاقوت، زمرد و... را با این ادعا که هریک اثری شفابخش و خاصیتی درمانی در بهبود فشار خون بالا، تب، آنفلوآنزا و مشکلات تنفسی دارند با قیمت های کم یا زیاد به فروش می رسانند.
به کارگیری عبارات مبهم و کلی گویی های بی پشتوانه وجه اشتراک غالب شعرهای تبلیغاتی اینگونه محصولات است. برای نمونه در یکی از تبلیغات اینترنتی سنگ های درمانی چنین آمده است: «سنگ های موجود در طبیعت همانند گیاهان و حیوانات دارای خواص مهم طبی و غیرطبی هستند.
دانشمندان امروزه به خوبی متقاعد شده اند که سنگ بر ماده اثرگذار است. سنگ هم امواج را دگرگون می کند و هم امواجی را از خود ساطع می کند.» به وضوح آشکار است که هیچ منبع مستقلی در تایید این ادعا که (دانشمندان امروزه متقاعد شده اند) ارائه نمی شود و مشخص نیست کدام دانشمندان و مطابق با کدام پژوهش ها به خوبی متقاعد شده اند که سنگ بر ماده اثرگذار است! هیچ اشاره ای نمی شود که مقصود از خواص طبی و غیرطبی سنگ ها دقیقا چیست یا امواجی که سنگ ها از خود ساطع می کند چه کیفیتی دارند و چه نوع امواجی هستند و در کدام آزمایشگاه می توان صحت این ادعا را آزمود.
سنگ های زینتی کمیاب با بلورهای زیبا و خیره کننده خواه ناخواه، طرف توجه انسان است و بنا به جنبه زیبایی و زینتی آن مورد استفاده قرار می گیرد. اما به نظر می رسد مجریان برنامه فریب عمومی با بهره گیری از همین موضوع، طرحی برای فروش سنگ ها و کانی های کم ارزش- که به وفور در طبیعت یافت می شود- در انداخته اند.
آنان در این طرح با سوءاستفاده از ناآگاهی عمومی از محتوای دانش، خواص عجیبی برای این سنگ ها جعل کرده اند و حتی نسخه های طبی در درمان اقسام بیماری ها پیچیده اند. ظاهرا ریشه این خرافه به هندوستان باز می گردد. معتقدان به چاکرا می گویند بیماری ها به دلیل کم کاری چاکراهاست و فروشندگان سنگ های شفابخش نیز مدعی اند که سنگ های شان چاکراها را تقویت می کند.
مثلا می گویند لعل قرمز چاکرای یک را فعال می کند و عقیق چاکرای دو را ! اما این باور خرافی مبتنی بر هیچ دلیل یا مدرکی نیست و اساسا در زبان و ادبیات علم چیزی به عنوان چاکرا وجود ندارد و واقعیت این است که هیچ سنگی نمی تواند میگرن یا کمردرد یا اضطراب را درمان کند. تنها اثری که خرید این سنگ ها می تواند داشته باشد پرکردن حساب بانکی مجریان برنامه فریب عمومی است.
منتشر شده در تاریخ
منتشر شده در 1403/8/15
منتشر شده در 1403/8/15
منتشر شده در 1403/8/14
منتشر شده در 1403/8/14
منتشر شده در 1403/8/14
منتشر شده در 1403/8/14
منتشر شده در 1403/8/14
منتشر شده در 1403/8/12