- 09197955515
مدیر خانه مطبوعات اصفهان گفت: اصفهان نیازمند یک حرکت هوشمند رسانهای است و لازمه این حرکت داشتن یک راهبُرد است. در حال حاضر ما بهصورت پدافندی عمل میکنیم درحالیکه اگر راهبُرد مشخصی داشتیم آنوقت بهصورت آفندی عمل میکردیم.
به گزارش پایگاه خبری اصفهان سبز ، جلسه هیأت مدیره خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان با حضور مهدی جمالینژاد، استاندار اصفهان، حمید خواجهنژاد، رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت کشور و ایوب درویشی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان در سالن جلسات استانداری برگزار شد.
محمدرضا شواخی زواره، مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان در این دیدار گفت: خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان سال 73 بهعنوان اولین تشکل و خانه مطبوعات کشور در استان اصفهان راهاندازی شد و در حال حاضر با 350 نفر عضو بزرگترین خانه در کشور محسوب میشود.
وی افزود: کمک به ارتقای کمی و کیفی مطبوعات محلی، افزایش استانداردهای کار خبری و اطلاعرسانی، بهبود وضع اقتصادی، اجتماعی، توسعه دانش فنی و امنیت شغلی - حرفهای اصحاب جراید و شناسایی امکانات بالقوه و بهرهگیری از افکار، اندیشه، تجارب و اراده جمعی اصحاب مطبوعات و فعالان این عرصه از جمله وظایف خانه است.
وی با بیان اینکه در استان اصفهان وضعیت رسانهها آن طور که بایدوشاید نیست که این مسئله جای تأمل دارد، گفت: یکی از مشکلاتی که امروز باید به آن پرداخت این است که مدیران از اهمیت رسانه مطلع هستند اما یا آن را باور ندارند یا نحوه صحیح استفاده از رسانه را نمیدانند.
مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان بیان کرد: مسئله دیگری که با آن روبرو هستیم بحث نشستهای خبری و مصاحبهها با مسئولان است. عدم آشنایی مدیران و مسئولان در این نشستها و گفتگوها مشهود است. نشست ها صرفا به بیان اعداد و ارقام و کلیشه ها و به همان شکل سنتی طی میشود.
*برگزاری دورههای سواد رسانهای ویژه مدیران، خبرنگاران و روابطعمومیها
وی اظهار کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت مسئله تبیین است. امروز با وجود زحمات زیادی که کشیده میشود در بیان اقدامات مهمی که در استان انجام میشود؛ عملکرد ضعیفی داریم. متأسفانه برخی از مدیران نیز از اتفاقات استان بیاطلاع هستند.
شواخی زواره با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد کاهش سرمایه اجتماعی، ناامیدی، ضعف در نشاط در جامعه هستیم، بیان داشت: رسانه در این حوزهها میتواند ورود کند و باعث نشاط و شادابی در استان و شهر اصفهان و افزایش سرمایه اجتماعی و به آن شود و در زمینههای مختلف امیدآفرینی کند.
شواخی زواره تأکید کرد: اگر رسانههایی قوی، موفق، اثرگذار و مطالبهگر در استان داشته باشیم، مدیران موفق و تأثیرگذاری هم در اصفهان خواهیم داشت. پیشنهاد میشود آموزش سواد رسانه در سه مقطع مدیران، روابطعمومیها و اصحاب رسانه در دستور کار قرار گیرد.
مدیر خانه مطبوعات اصفهان گفت: اصفهان نیازمند یک حرکت هوشمند رسانهای است و لازمه این حرکت داشتن یک راهبُرد است. در حال حاضر ما بهصورت پدافندی عمل میکنیم درحالیکه اگر راهبُرد مشخصی داشتیم آنوقت بهصورت آفندی عمل میکردیم.
*مسئله مسکن خبرنگاران تعیین تکلیف شود
وی با تأکید بر عملیات بازسازی ساختمان خانه مطبوعات استان گفت: در حال حاضر امکان برگزاری جلسات در این محل وجود ندارد. شهرداری در اینخصوص قولهایی داده اما این کار در سال جاری انجام نمیشود و به سال آینده موکول خواهد شد. برای اتمام پروژه بازسازی محل خانه مطبوعات به 2 میلیارد تومان بودجه نیاز است که در صورت موافقت از محلی تأمین اعتبار شود.
شواخی زواره خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه در بحث مسکن و معیشت در مضیقه هستند و خبرنگاران مشکلات بسیاری دراینخصوص دارند. حال چه توقعی از آنها برای امیدآفرینی در جامعه میتوان داشت. درگذشته پیگیریهایی در خصوص مسکن خبرنگاران انجام شده ولی به نتیجه نرسیده است. اگر مسکن خبرنگاران در این دوره تعیین تکلیف شود و بتوان به نتیجه مطلوبی دراینخصوص دستیافت، به بهبود فضای جامعه رسانهای استان کمک خواهد کرد.
مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان ادامه داد: موضوع بعد تشکیل شورای اطلاعرسانی استان است. اگر جلسات این شورا برگزار شود بخشی از این مسائل هم در آن مطرح و پیگیری خواهد شد.
*طرحهای استانی نیازمند پیوست رسانهای است
وی با اشاره به اینکه در استان طرحهای ملی و استانی بسیاری در حال انجام است، اما در این طرحها پیوست رسانهای وجود ندارد، گفت: اگر برای بحث تبیین، امیدآفرینی و مطالبهگری در این طرحها پیوست رسانهای تعریف شود و چند رسانه برای پوشش هر پروژه در نظر گرفته شود هم به فضای اطلاعرسانی در مورد پروژهها کمک خواهد کرد و نقطه امیدی در جامعه خواهد شد.
شواخی زواره اظهار کرد: بند «چ» استان در حال حاضر در اختیار صداوسیماست اما اگر بخشی از آن به خانه مطبوعات و رسانههای استان اختصاص پیدا کند کمک مضاعفی به آن خواهد کرد. یک درصد شرکتهای خصوصی به موضوعات فرهنگی اختصاص داده میشود اما استان اصفهان در این بخش هیچ عایدی ندارد که پیشنهاد میشود این موضوع نیز به خانه اختصاص پیدا کند.
مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان با بیان اینکه چند آسیب نیز در فضای رسانهای استان وجود دارد، افزود: برخی از مدیران بیشتر به فضاها و کانالهای مجازی که مجوز هم ندارند توجه میکنند که باید توجه آنها بهسوی رسانههای دارای مجوز باشد و به آنها بها داده شود تا هم در جریان اطلاعرسانی دقیق و درست قدم بردارند و هم مردم از منابع رسمی اخبار خود را دریافت کنند.
وی تصریح کرد: مدیران باید در بحرانها در دسترس باشند.
یک مسئول باید پاسخگوی رسانههای رسمی در استان باشند که این مطالبه بخش زیادی از اصحاب رسانه بخصوص اعضای خانه مطبوعات استان است. اگر روایت نخست از زبان مسئول مربوطه گفته شود در جامعه اثر خود را خواهد گذاشت.
شواخی بیان کرد: روابطعمومیها هم در بیان و انتشار اخبار باید حرفهای عمل کنند. در گذشته روابطعمومی یک سازمان به دنبال اخبار خود در رسانهها بود اما حالا یک گروه در فضای مجازی برای دریافت لینک اخبار راهاندازی میکنند و این خود آسیبزاست. آسیب دیگری هم که وجود دارد ضعف مطالبهگری در استان است.
*ضرورت ارتقای رتبه سرانه رسانهای استان در کشور
سید مهدی رضوی، خزانهدار و عضو هیئتمدیره خانه مطبوعات اصفهان گفت: زمانی که به پراکندگی رسانهای کشور نگاه میاندازیم متوجه میشویم که استان اصفهان با داشتن 545 رسانه در رتبه پنجم کشور از نظر تعداد قرار دارد. 141 رسانه استان رسانههای چاپی، 208 رسانه الکترونیک برخط و 196 رسانه الکترونیک غیربرخط در استان فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سرانه استان اصفهان بهازای هر یکصد هزار نفر، 10 رسانه است که این موضوع جایگاه استان در کشور را در رتبه 21 قرار داده است خاطرنشان کرد: این مسئله نشان میدهد که استان اصفهان هنوز در خصوص رسانه به اشباع نرسیده است و امکان فعالیت گستردهتر رسانهای در این استان وجود دارد.
رضوی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 500 نفر در استان در حوزه رسانه فعالیت دارند که نزدیک به 350 نفر آنها عضو خانه مطبوعات و خبرنگاران استان هستند، گفت: این ظرفیت فعلی است که در استان اصفهان وجود دارد و باید برای حفظ و تقویت آن تلاش کرد.
*استفاده از ظرفیت رسانهها در پیشبرد راهبردهای اصلی مدیریت استان
سید محمد قلمکاریان، رئیس هیئتمدیره خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان گفت: مدیریت استان سه راهبرد در حوزه گردشگری، انرژیهای تجدیدپذیر و هوش مصنوعی را برای خود انتخاب کرده است.رسانهها میتوانند در هر سه حوزه ورود کنند.
وی ادامه داد: مجموعه خانه مطبوعات و اهالی رسانه استان میتوانند بهعنوان بازوی مدیریت استان عمل کند و در جهت پیشبرد اهداف استان برنامهریزی لازم را در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی و به ثمر نشستن سه راهبر اصلی استانداری انجام دهد.
*روایت اول در اختیار رسانههای رسمی قرار گیرد
ناصر بهروان، عضو هیئتمدیره خانه مطبوعات اصفهان نیز در این جلسه گفت: اگر روابط عمومی های دستگاهها بخصوص مجموعه سازمانهای استان اخبار و مطالب خود را در وهله اول در اختیار رسانههای رسمی قرار دهند و آنها روایتگر نخست مسائل باشند آنگاه مردم هم با اعتماد بیشتری اخبار را از این رسانهها دریافت خواهند کرد.
منتشر شده در 1403/10/28
منتشر شده در 1403/10/28
منتشر شده در 1403/10/28
منتشر شده در 1403/10/28
منتشر شده در 1403/10/28
منتشر شده در 1403/10/28
منتشر شده در 1403/10/25
منتشر شده در 1403/10/25